känsligt ämne för att jag ville berätta om billig choklad

Jag blir så himla trött på rasism och rasister. Då menar jag inte främlingsfientliga människor, folk som i princip bara är rädda (om jag har förstått det rätt?) utan folk som uttrycker (hemskt) hat mot invandrare osv osv. Jag är inte världens mest pålästa människa angående det här men något som hände mig nyss gör mig så irriterad. Att det ens finns människor som håller på så här gör mig nog mest ledsen då jag själv inte ens är helsvensk. Men jag antar att bara för att jag är den blekaste människan alla vet, pratar felfri svenska och inte heter Ali Mohammed i efternamn så är inte jag någon form av invandrare. Jag räknas inte.
 
Jag skrev ett halvt om halvt oseriöst blogginlägg på en sida häromdagen om hur bra det var med invandrare, för de öppnade kiosker lite överallt och sålde billigt godis (syftade på choklad).
Helt plötsligt (!!!) kommer en människa som jag i princip aldrig har pratat med och ifrågasätter om det verkligen ÄR billigt godis eller om det kostar två kronor mer än vad det gör någon annanstans och sedan var diskussionen i full gång (okej, överdrift, den höll bara på ett par meddelanden till).
I dem där meddelandena fick hen plats med att alla chokladkakor absolut hade varit i en invandrares röv (för att denna person hade sett ett "svart illaluktande hårstrå" på sin förpackning och att det faktiskt VAR billigare att köpa choklad på Ica (fastän jag tydligt hade skrivit att "min" kiosk tog endast 15 kronor för den choklad jag ville ha medan Ica tar mellan 18 och 21 kronor).
 
Låt mig kika lite grann på det. Jag tar Comviq som en källa i att det finns åtminstone 8257 kioskägare, både "svenska" och "utländska".
Drygt 8000 människor trycker upp varenda Maraboukaka som de köper in i sin rumpa för att sedan lägga dem på godishyllan, enligt den här människan då då. Låter väldigt rimligt, eller vad tycker ni?
 
Det andra då, hen är övertygad om att det ÄR billigare på Ica hos mig än i kiosken. Fastän människan inte har en aning om var jag bor i världen. Hen har aldrig varit inne och kollat på priserna i mina närmsta affärer och antagligen absolut inte i min invandrarkiosk. Ändå sitter hen och skriver att Ica är billigare, punkt.
 
Jag tog en titt på hens presentation.
"Jag är inte rasist, men..." stod i princip på flera rader.
 
Nej, det är inte rasistiskt att försöka pracka på en okänd människa att det är fel att handla hos invandrare. Att dra alla mörkhyade över en kam, att anklaga dem för att köra upp sina produkter i sitt anus. Eller?
 
Jag kanske reagerar lite överdrivet men alltså, det är 2014 och man behöver faktiskt inte rösta på SD för att vara en "patriot" som vissa skyller på.
 
Mitt inlägg kommer antagligen inte få så mycket uppmärksamhet för att jag är inte någon speciell i världen riktigt men det jag menar på med detta är att JAG tycker att det är fel att säga att invandrare bara är folk som pratar arabiska, kurdiska, turkiska etc etc och säga att denna grupp människor funkar likadant allihop.
 
Inlägget provocerar säkert någon som läser det och men jag vill bara på förhandsäga om någon vill skicka en massa hat osv; lägg ner, det här är min blogg och det är här mina åsikter ska få plats. Skaffa en egen! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: